Kotisivut yritykselle - Kaikki mitä sinun täytyy tietää

Kotisivut toimivat yrityksesi edustajana verkossa ja nykyaikana kotisivut luovat usein ensivaikutelman yrityksestäsi potentiaalisten uusien asiakkaiden keskuudessa.

Kasimir Kuusela

Founder

Miksi kotisivut yritykselle?

Kotisivut toimivat yrityksesi edustajana verkossa ja nykyaikana kotisivut luovat usein ensivaikutelman yrityksestäsi potentiaalisten uusien asiakkaiden keskuudessa. COVID-19 pandemian aikana internetin käyttö on kasvanut merkittävästi. Joissakin maissa tietoliikenteen määrä on kasvanut jopa sadalla prosentilla.

Kotisivut ovat monella toimialalla oikeastaan kaiken markkinoinnin kulmakivi ja siten myös markkinoinnin tärkein osa-alue.

Kuinka paljon kotisivujen tekeminen yritykselle maksaa?

Kotisivujen hinta on varmasti asia, joka mietityttää ja jos olet pyytänyt tarjouksia olet ehkä saanut todella laajalla hajonnalla tarjouksia. Osa tekee kotisivut muutamalla satasella, kun taas joku pyytää kotisivujen toteutuksesta kymppitonnin. Mikä näissä on ero? Mikä maksaa mitäkin? Katsotaan muutamaa esimerkkikeissiä.

Alle 1000 euron kotisivut

Jos joku tarjoutuu tekemään kotisivut alle tonnilla on kyseessä todennäköisesti joko aloitteleva toimija, joka vielä kerää projekteja portfolioonsa tai kotisivujen toteutukseen käytetään jotain ilmaista tai jotain kymmeniä euroja maksavaa teemaa, joita esimerkiksi WordPressiin on saatavilla tuhansia. Tässä ei missään nimessä ole mitään vikaa jos yrityksellesi riittää hyvin simppelit kotisivut, joita ei ole ominaisuuksiltaan ja ulkoasultaan suunniteltu juuri sinun yrityksesi tarpeet ja tavoitteet keskiössä.

2000-4000 euron kotisivut

Muutaman tonnin budjetti mahdollistaa graafikon ottamisen mukaan projektiin yksilöllisen visuaalisen ilmeen ja kotisivujen ulkoasun suunnittelua varten. Näin sivustosta saadaan yrityksenne näköinen ja tuotettavat layoutit, eli sivumallit juuri yrityksenne tarpeiden mukaisesti.

Räätälöidyt leiskat eivät myöskään ole vain kosmeettinen tekijä vaan, kun siirrytään suunnittelusta sivuston toteutukseen ja julkaisuun on sisällön asettelulla merkittävä tekijä myös esimerkiksi sivuston hakukoneoptimoinnin kannalta, joka vaikuttaa siihen kuinka hyvin kotisivunne saadaan löytymään Googlesta.

Kun jo suunnitteluvaiheessa pystytään huomioimaan paremmin yrityksenne liiketoiminnalliset tavoitteet tuo myös lopputulos todennäköisemmin konkreettista lisäarvoa yrityksellenne.

5000-10 000 euron kotisivut

Korkeammalla budjetilla pystytään kotisivuille tuottamaan laadukkaampaa designia, omaa grafiikkaa, videota sekä esimerkiksi tekstit ja kuvat sivuston tekijän toimesta. Myös jos sivustolle tarvitaan jotain edistyksellisempiä toiminnallisuuksia vaativat ne todennäköisesti suuremman budjetin.

Mitä kotisivujen tekeminen yritykselle vaatii?

Kotisivujen tekeminen yritykselle on loppujen lopuksi monipuolisempi projekti kuin harva osaa odottaa. Katsotaanpa mitä kaikkea kotisivujen toteutukseen tarvitaan.

Visuaalinen ilme

Kotisivujen tulee tietysti olla yhdenmukaiset yrityksenne muun mainonnan ja brändin kanssa. Siksi kotisivujen ulkoasun suunnittelun pohjaksi tarvitaan yleensä visuaalinen ohjeisto, josta ilmenee esimerkiksi värit, fontit sekä muut visuaaliseen ilmeeseen liittyvät ohjeet.

Logo

Logo ei ole pakollinen, mutta äärimmäisen suositeltavaa että kotisivuille saadaan yrityksellenne yksilöllinen logo.

Tekstit kotisivuille

Kotisivuille tarvitaan luonnollisesti tekstiä. Usein tekstisisällön tuotanto on yllättävänkin haastavaa etenkin jos siitä ei ole aiempaa kokemusta. Tekstien kirjoittamisessa tulee huomioida tekstien jäsentely, sillä kotisivuilla harvoin on pitkiä usean kappaleen tekstejä, ellei blogeja ja muita sisältöjä lasketa. Teksteissä tulee myös huomioida ymmärrettävyys, myyvyys sekä hakukoneystävällisyys.

Lähtökohtaisesti projekteissamme asiakkaamme vastaa tekstien tuotannosta, mutta tarvittaessa saatte kauttamme projektiin myös copywriterin, joka vastaa ammattimaisten ja hakukoneystävällisten tekstien tuotannosta sivustollenne.

Valokuvat kotisivuille

Lähes poikkeuksetta kotisivuille tulee valokuvia. Laadukkaat valokuvat ovat äärimmäisen tärkeät uskottavan ja arvokkaan lopputuloksen saavuttamiseksi. Valokuvasisällön suunnittelussa tulee huomioida myös eri kokoiset näytöt, sillä valokuva ei välttämättä näy samassa kuvasuhteessa kaikilla laitteilla, joka saattaa aiheuttaa esimerkiksi leveämmän kuvan kohdalla kuvan tärkeiden osien jäämisen näytön ulkopuolelle.

Neuvomme toimivien kuvien tuotannnossa ja tarvittaessa kauttamme saatte valokuvaajan suunnittelemaan ja vastaamaan valokuvauksesta ja kuvien käsittelystä.

Kotisivujen ulkoasun suunnittelu

Vaikka Webflow on äärimmäisen ketterä työkalu kotisivujen rakentamiseen ja myös muutoksien tekemiseen emme ikinä lähde rakentamaan sivustoa suoraan Webflowlla vaan kotisivujen ulkoasu suunnitellaan ensin Figmalla. Figma on graafisen suunnittelun työkalu, jota käytämme kotisivujen layouttien suunnitteluun. Muutoksien tekeminen suunnitteluvaiheessa on huomattavasti nopeampaa ja ideoita voidaan kokeilla pienemmällä kynnyksellä kuin jos sivustoa lähdettäisiin “kylmiltään” rakentamaan.

Domain

Domain on www-osoite, josta kotisivunne löytyvät. Suomessa yleisimpiä ovat .fi päätteiset domainit, mutta mikäli yrityksesi tavoitteena on toimia kansainvälisesti saattaa myös .com päätteinen domain olla yrityksellesi sopiva.

Kotisivujen toteutus yritykselle

Kun aineisto on kasassa ja ulkoasu suunniteltu pitäisi kaikki tämä paketoida toimivaksi verkkosivustoksi. Tarvitset siis, jonkun joka osaa rakentaa kotisivut ja alustan, jolla kotisivut tullaan tekemään.

Kokemuksemme mukaan Webflow on paras alusta kotisivujen toteutukseen yritykselle. Webflow on nykyaikainen selainpohjainen ratkaisu äärimmäisen nopeiden ja visuaalisesti näyttävien kotisivujen toteutukseen ja ylläpitoon.

Kotisivujen ylläpito

Toimiakseen kotisivut tarvitsevat yleensä jonkinlaisen palvelinympäriston, jossa sivuston tiedostoja säilytetään. Kun teemme kotisivunne Webflowlla sinun ei tarvitse miettiä hostingin, eli palvelintilan hankintaa tai FTP:n, cPanelin ja muiden monimutkaisten työkalujen kanssa säätämistä. Kotisivunne ylläpidetään Amazon AWS pilviympäristössä, johon luottaa mm. Adobe, Airbnb, Dropbox ja Zendesk.

SSL-sertifikaatti

SSL (Secure Sockets Layer) -sertifikaatti on digitaalinen varmenne, joka vahvistaa verkkosivuston identiteetin ja mahdollistaa salatun yhteyden palvelimien ja selainten välillä. Sivuston URL-osoitteen vieressä oleva riippulukkokuvake osoitepalkissa osoittaa SSL-suojauksen.

SSL-sertifikaatti lisää luottamusta sivustoon osoittamalla, että sivustoa on turvallista käyttää ja myös parantaa kotisivujen hakukonenäkyvyyttä.

Kun kotisivunne tehdään ja ylläpidetään Webflowlla sinun ei tarvitse huolehtia sertifikaatin tilauksesta ja asennuksesta itse vaan kotisivujenne ylläpitoon sisältyy aina maksuton SSL-sertifikaatti, joka asennetaan automaattisesti palvelun käyttöönoton yhteydessä.

Mistä kotisivut yritykselle?

Kotisivujen tekijöitä on useita ja sopivan kumppanin valinta voi olla haastavaa. Kotisivujen tekijää valitessa kannattaa huomioida seuraavat asiat:

Referenssit

Tutustu aiempiin projekteihin ja mikäli mahdollista kysy myös suosittelijaa näiden asiakkaiden keskuudesta. Vaikka et olisikaan yhteydessä näihin suosittelijoihin viestii se jo luottamusta, että tälläinen annetaan. Jos taas aiempia töitä ei haluta esitellä kertoo se, mahdollisesti ettei aiempia projekteja ole tai laatu ei välttämättä ole sellaista jota haluat omille kotisivuillesi.

Resurssit

Vaikka pienet toimijat ovat usein joustavia ja ketteriä kumppaneita saattaa olla, että yrityksessä on esimerkiksi vain yksi kotisivujen tekijä. Tässä ei ole missään nimessä mitään vikaa sillä omakin yrityksemme on vain kahden hengen tehokas perheyritys, mutta meillä on laaja kumppaniverkosto, jonka kautta pystymme tarjoamaan kaikki kotisivuprojektiin tarvittavat palvelut, kuten valokuvauksen, tekstien tuotannon, käännöspalvelut sekä illustraatioiden ja animaatioiden tuotannon.

Mikäli et selvitä käytössä olevia resursseja etukäteen ja saat vasta projektin käynnistyttyä kuulla, että joudut itse huolehtimaan esimerkiksi tekstien ja valokuvien tuotannosta voi se aiheuttaa ylimääräistä työtä ja kustannuksia sinulle.

Hinta

Aina löytyy joku, joka tekee halvemmalla. Se on fakta. Siihen miksi joku tekee halvemmalla kuin toinen on kuitenkin aina jokin syy. Hinnasta kannattaa keskustella luonnollisesti etukäteen ja myös sopia selvästi mitä hintaan sisältyy, jotta vältyt yllättäviltä lisäkustannuksilta tai riitatilanteilta, joissa palveluntuottaja kieltäytyy tekemästä jotain mitä mielestäsi sovittuun hintaan sisältyisi.

Haluatko lisätietoa?

Lähetä viesti osoitteeseen hello@kuasi.fi ja kysy lisää tai pyydä tarjous lomakkeella. Vastaamme aina samana päivänä.

Julkaistu

Kategoria

Verkkosivut

Luotettava ja osaava kumppani sivustoprojektiisi

Teemme kotisivut +100 projektin ja lähes 10 vuoden kokemuksella. Pyydä tarjous nyt!

Aloita projekti klikkaamalla tästä
Saat tarjouksen ~1 minuutissa
Kasimir Kuusela
Founder, Managing Director