B2B verkkokaupan perustaminen

Harkitsetko B2B verkkokaupan perustamista? Lue miten B2B verkkokaupan perustaminen WooCommercella tapahtuu ja miksi se kannattaa.

Kasimir Kuusela

CEO & Founder

Myynnin siirtyessä verkkoon kasvavalla tahdilla olemme saaneet entistä enemmän kyselyitä myös siitä onko B2B verkkokaupan perustaminen WooCommercella järkevä valinta. Yleinen käsitys tuntuu olevan yhä, että B2B verkkokauppa WooCommercella on mahdoton toteuttaa tai ainakin, että se jostain syystä olisi äärimmäisen epäkäytännöllinen. Todellisuudessa avoimen lähdekoodin ja lukuisen laadukkaiden laajennuksien ansiosta B2B verkkokaupan perustaminen WooCommercella on erittäin kustannustehokas ratkaisu ja käyn tässä kirjoituksessa hieman läpi mitä tulee ottaa huomioon, kun perustat verkkokaupan B2B myyntiin.

B2B verkkokaupan perustaminen WooCommercella

B2B verkkokaupan perustaminen WooCommercella lähtee erittäin kattavasta tarpeiden kartoituksesta.

Verkkokaupan integraatiot

Vaikka joissain tilanteessa saatetaan pärjätä pelkällä verkkokaupalla on erityisesti B2B verkkokauppaa perustaessa hyvin yleistä, että verkkokauppa täytyy saada keskustelemaan saumattomasti yrityksen toiminnanohjausjärjestelmän, varastoseurannan, laskutuksen ja muiden mahdollisien järjestelmien kanssa.

On siis erittäin tärkeää selvittää mitä järjestelmiä yrityksellänne mahdollisesti näihin käyttötarkoituksiin on jo käytössä ja onko niiden integrointi WooCommercen kanssa järkevää vai olisiko järkevämpää harkita siirtymistä paremmin käyttötarkoitukseen soveltuviin järjestelmiin.

Tuotetietojen hallinta

Vaikkakin WooCommercen käyttöliittymä on erittäin yksinkertainen käyttää saattaa joissain tilanteissa olla fiksumpaa keskittää tuotetietojen hallinta yhteen järjestelmään. Esimerkiksi tilanteissa, joissa yritykselle tulee tilauksia myös muita reittejä kuin verkkokaupan kautta on tärkeää, että tuotetietojen hallinta tapahtuu yhdestä paikasta, josta tiedot päivittyvät kerralla esimerkiksi verkkokauppaan ja mahdollisesti erilliseen CRM-järjestelmään.

Tilausprosessi ja roolitus

Myös verkkokaupan tilausprosessin määritys on hyvin tärkeää ja tässä on suuressa roolissa asiakkaidesi käytännöt. Joissain tapauksissa esimerkiksi ostot hyväksytetään aina yhdellä henkilöllä organisaatiossa. Jotta asiakkaasi käyttävät ennemmin verkkokauppaa kuin tekevät tilaukset muita reittejä ja siten kuormittavat yrityksenne henkilöstöä on tärkeää, että tälläiset käytännöt saadaan osaksi verkkokaupan tilausprosessia. Luomalla WooCommerceen räätälöityjä rooleja eri käyttöoikeustasoilla voidaan mahdollistaa esimerkiksi, että useat henkilöt yrityksestä voivat lisätä tilauksia verkkokauppaan, mutta tilaukset lähtevät verkkokaupasta eteenpäin vasta, kun ne on hyväksytty tähän oikeutetun käyttäjän toimesta.

Tuoteluettelo

Koska B2B verkkokauppa perustetaan usein jopa enemmän olemassa olevien asiakkaiden palveluun kuin uusien asiakkaiden hankintaan on tärkeää, että verkkokaupan tuoteluettelot ja muutenkin tuotteiden esittelyt suunnitellaan mahdollisimman nopeaan tuotteiden tilaukseen.

Esimerkki useiden tuotteiden nopeaan tilaukseen soveltuva tuoteluettelosta.

Asiakasryhmäkohtaiset hinnat ja toiminnot

Yritykselläsi saattaa olla useita asiakasryhmiä ja kullekin asiakasryhmälle saattaa olla omat hinnoittelunsa. Yksinkertaisimmillaan tämä saattaa konkretisoitua siinä, että kuluttajille on eri hinnat kuin yritysasiakkaille tai saattaa olla, ettet myy kuluttajille suoraan lainkaan, jolloin haluat piilottaa hinnat kokonaan kuluttajilta jotka mahdollisesti vierailevat kaupassa.

Vaihtoehtoisesti saatat haluta näyttää vähittäismyyntihinnat verkkokaupassa, mutta tilaus vaatii rekisteröitymisen yritysasiakkaaksi ja muutoin verkkokauppatoiminnallisuudet korvataan esimerkiksi "Etsi jälleenmyyjä" toiminnolla, jolla kuluttaja löytää lähimmän jälleenmyyjän.

B2B verkkokaupan hinta

Haluat varmasti tietää paljonko B2B verkkokaupan perustaminen WooCommercella maksaa. Koska B2B verkkokaupan perustaminen yksinkertaisimmillaankin vaatii kattavan perehtymisen verkkokaupan tarpeisiin ja tavoitteisiin ovat "perinteisemmän" verkkokaupan perustamiseen verrattuna kustannukset luonnollisesti korkeammat.

B2B verkkokaupan perustaminen WooCommercella asiakasryhmäkohtaisella hinnoittelulla ilman integraatioita onnistuu 4000-6000 eurolla, mutta vaativampien ja enemmän määrittelyä ja räätälöintiä vaativien projektien kohdalla osuu hinta yleensä välille 10 000 - 30 000 €

Jätä meille yhteydenottopyyntö lomakkeella niin olemme sinuun yhteydessä 24 tunnin kuluessa kartoittaaksemme tarpeenne ja antaaksemme hinta-arvion projektillenne.

Lisää luettavaa