Kotisivujen hakukoneoptimointi - Viisi vinkkiä, jotka voit tehdä heti

Katso viisi vinkkiä kotisivujen hakukoneoptimointiin, jotka voit ottaa käyttöön jo tänään.

Kasimir Kuusela

Kotisivujen hakukoneoptimointi on välttämätöntä mikäli haluat sivuston löytyvän Googlesta ja muista hakukoneista. Kerron tässä kirjoituksessa mitä kotisivujen hakukoneoptimointi on ja miten voit aloittaa hakukonenäkyvyyden itse vaikka heti.

Mitä kotisivujen hakukoneoptimointi on?

Kotisivujen hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan sivuston näkyvyyttä hakukoneissa kuten Googlessa. Hakukoneoptimointi voidaan karkeasti jakaa kahteen osa-alueeseen seuraavasti:

On-page hakukoneoptimointi

On-page hakukoneoptimointi tarkoittaa itse kotisivuilla tehtäviä toimenpiteitä, kuten otsikkojen, tekstien ja muiden sisältöjen muotoilua ja asettelua tavalla, joka tekee kotisivuista Googlen “boteille” helppolukuiset, jolloin Google ymmärtää paremmin mistä sivustolla on kyse ja näin Google tietää minkä hakujen yhteydessä sivusto kannattaa esittää.

Tärkeää on kuitenkin muistaa, että vaikka lähettäisit Googlelle ns. recrawl pyynnön, eli pyynnön skannata sivun sisältö uudelleen saattaa kestää useita päiviä tai jopa viikkoja ennen kuin tekemäsi optimoinnit vaikuttavat hakutuloksiin.

Off-page hakukoneoptimointi

Kotisivujen off-site hakukoneoptimointi tarkoittaa taas sivuston ulkopuolella tehtäviä toimenpiteitä. Yleisimmin tunnettu strategia on backlinkkien, eli sivustolle ohjaavien linkkien lisääminen muille sivustoille. Näitä sivustoja voivat olla esimerkiksi toimialaan liittyvät blogit sekä uutissivustot. Linkkejä ei tietenkään omin päin ole mahdollista sivustoille lisätä vaan tämä vaatii yhteistyötä sivuston ylläpitäjän kanssa.

Kotisivujen hakukoneoptimointi - kuinka parantaa kotisivujen näkyvyyttä Googlessa?

Kerron seuraavaksi viisi vinkkiä, jotka voit tehdä jo tänään parantaaksesi kotisivujenne näkyvyyttä Googlessa.

Sivujen otsikointi

Käytä kuvaavia otsikoita oikeilla tunnisteilla

Käytä sivuilla otsikkotageja, eli H1, H2, H3 ja niin edelleen merkittyjä otsikkoja. Google käyttää otsikoita tulkitessaan mistä sivun sisällössä on kyse. Otsikkoelementin numero kertoo kyseisen otsikon tärkeydestä. H1 tulisi olla sivun pääotsikko ja tärkein otsake, H2 taas aiheeseen liittyvä alaotsikko ja H3 taas tämän osion alaotsikko.

Käytä jäsenneltyä tietoa

Jäsentele sivun sisältö käyttäen schema markup -koodia.

Jäsennelty tieto (schema markup) auttaa Googlea ymmärtämään sivuston sisältöön liittyviä eri tietoja. Jäsennellyn tiedon tuottaminen vaatii jonkin verran teknistä osaamista, mutta helpoin tapa päästä liikkeelle on Googlen oma Search Gallery -kirjasto josta löydät valmiita pohjia yleisimmille sisältötyypeille. Voit kopioida sopivan schema markup -koodin sivustollenne ja sijoittaa omat sisältösi niille osoitetuille paikoille.

Webflow schema markup, kotisivujen hakukoneoptimointi
Webflow automatisoi tiedon jäsentelyn

Webflow mahdollistaa dynaamisten sisältöjen sijoittamisen suoraan schema markup -koodiin oikealle paikalleen. Näin kotisivujen hakukoneoptimointi Webflowlla on erittäin nopeaa koska sinun ei tarvitse jäsennellä tietoa manuaalisesti.

Meta-title ja kuvaus

Käytä sisältöön liittyvää ja avainsanan sisältävää meta-otsikkoa ja -kuvausta.

Title-tag otsikko ja meta-kuvaus tarkoittavat Googlen hakutuloksissa näkyvää otsikkoa ja lyhyttä kuvausta. Sekä otsikon, että kuvauksen tulisi optimaalisessa tilanteessa sisältää ensisijaisen avainsanan tai fraasin, jolle kyseistä sivua optimoidaan, eli jolla sivu halutaan Googleen esille.

Kotisivujen hakukoneoptimointi. Tag Title ja Meta-description asetus Webflowssa.

Tärkeää on pitää mielessä, että Google pyrkii tarjoamaan käyttäjilleen mahdollisimman osuvia hakutuloksia. Yksi mittari, jota Google käyttää määrittämään sivun osuvuutta avainsanaan on se moniko kyseisen sivun hakutuloksista valitsee. Jos kukaan ei klikkaa sivuasi tulkitsee Google tämän niin, että sivu ei liity aiheeseen jolloin Google ei sivua hakutuloksissaan suosittele.

Kun suunnittelet otsikointia ja kuvausta pyri tekemään sivusta kiinnostava, mutta käytä sivun sisältöä kuvaavaa otsikkoa ja kuvausta.

Toinen mittari sivun osuvuudessa on sivun välitön poistuma. Jos moni klikkaa hakutulosta, mutta poistuu sivulta koska sisältö ei liittynytkään otsikkoon ja kuvaukseen tulkitsee Google, että sivu ei ole kiinnostava ja haun kannalta osuva, jolloin näkyvyys kärsii.

Valokuvien optimointi

Käytä nykyaikaisia tiedostomuotoja ja riittävän pieniä kuvatiedostoja.

Kotisivujen hakukoneoptimointi ei rajoitu pelkästään tekstisisältöön. Osa hakukoneoptimointia on myös kotisivujen valokuvien optimointi. Valokuvien optimointiin sisältyy kuvaavien ja aiheeseen liittyvien alt-tekstien käyttö. 

Sivuston suorituskyky ja latausaika vaikuttaa merkittävästi käyttäjäkokemukseen, mutta myös siihen kuinka nopeasti Google pystyy “skannaamaan” sivun sisällön. Käyttämällä nykyaikaisia tiedostomuotoja ja sopivan kokoisia kuvatiedostoja minimoit sivun latausajan ja teet sivuston käyttämisestä sujuvampaa.

Google yritysprofiili

Luo Google Yritysprofiili

Google Yritysprofiili (Google My Business) avulla tuot yrityksesi tehokkaasti esille Googlen palveluissa kuten Google Mapsissa. Koska Google Yritysprofiili edistää näkyvyyttä ensisijaisesti paikallisissa hauissa, on se tärkeä työkalu ennen kaikkea paikallisesti toimiville yrityksille. Luo Google Yritysprofiili tästä.

Miksi kotisivujen hakukoneoptimointi on tärkeää?

Sijoittumalla ensimmäiselle hakutulossivulle päätyy asiakas jopa 9 kertaa todennäköisemmin sivustollenne kuin jos sivustonne ei löydy ensimmäiseltä sivulta.
The best place to hide a dead body is page two of the Google search results
Kuva: Huffington Post

Näyttävät kotisivut ovat täysin turhat mikäli kukaan ei löydä sivustolle. Jopa tutuille sivustoille hakeudutaan usein kirjoittamalla yrityksen tai palvelun nimi Googleen ja etsimällä sivusto hakutuloksista sen sijaan, että käytetään selaimen osoiteriviä. Kotisivujen hakukoneoptimointi varmistaa, että sivustonne löytyy kun yritystänne etsitään nimellä, mutta vielä tärkeämpää on tuoda yrityksenne esille hakukoneessa kun etsitään yrityksenne tarjoamia tuotteita, palveluita tai tietoa niistä. Yli 90 % hakukoneiden käyttäjistä valitsee jonkin ensimmäisen sivun tuloksista. Sijoittumalla ensimmäiselle hakutulossivulle päätyy asiakas jopa 9 kertaa todennäköisemmin sivustollenne kuin jos sivustonne ei löydy ensimmäiseltä sivulta.

10 faktaa hakukoneoptimoinnin tärkeydestä

  1. Brightedgen tutkimuksen mukaan 68 % kaikesta verkkoselailusta alkaa hakukoneessa tehdyllä kyselyllä.
  2. Kirjoitushetkellä Google dominoi hakukonemarkkinoita yli 92 % osuudellaan kertoo Statcounter. Tämän vuoksi on tärkeää panostaa hakukoneoptimoinnissa juuri Googlen ohjeistuksiin.
  3. Hubspotin kyselyyn vastanneiden mukaan hakukoneoptimointi tuo B2B yrityksille yli 2x enemmän liidejä kuin muut markkinointiponnistelut.
  4. 80 % merkittävistä ostoksista alkaa Google haulla vaikka itse ostos tehtäisiinkin myymälässä kertoo Fierceretail.com.
  5. Hubspot kertoo, että 75 % ei selaa ensimmäistä sivua pidemmälle.
  6. Transaction Agencyn mukaan 85 % tekee jonkun aiheeseen liittyvän haun Googlessa ennen verkko-ostosta.
  7. Jopa 80 % sivuuttaa tietoisesti maksetut mainokset ja klikkaa vain orgaanisia hakutuloksia.
  8. Kotisivujen nopeus on tärkeää, mutta tiesitkö että ennen sivuston avautumista tapahtuvien poistumisien määrä kasvaa jopa 103 % jos latautuminen kestää pidempään kuin 2 sekuntia.
  9. Sivuston konversioprosentti laskee 7 % jokaista lataussekuntia kohden.
  10. Noin 18 % paikallisiin palveluihin tai yrityksiin kohdistuvista hauista johtaa ostopäätökseen 24 tunnin kuluessa.

Haluatko yrityksesi nykyistä paremmin esille Googlessa? Jätä meille yhteydenottopyyntö tai lähetä viestiä osoitteeseen hello@kuasi.fi ja kysy lisää.


Piditkö kirjoituksesta?

Tilaa ilmaiset markkinointivinkit sähköpostiisi.

Ei kiitos

Kiitos uutiskirjeemme tilauksesta!

Sulje

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Tilaa vinkit kotisivujen ja markkinoinnin kehitykseen

Ei spämmiä, ei tyrkytystä. Peruuta milloin tahansa jos et pidä sisällöstä, jota lähetämme.

Kiitos uutiskirjeen tilauksesta!
Valmis
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Tilaa ilmaiset markkinointivinkit sähköpostiisi.

Ei kiitos

Kiitos uutiskirjeemme tilauksesta!

Sulje

Oops! Something went wrong while submitting the form.